architect vs engineer 2

kalu entry sebelum ni aku just letak gambar, kali ni terasa macam nak buat entry plak pasal benda ni. tak ramai yang bleh merasa macam ape yang aku rasa. berpeluang ambil dua course yang berbeza. kalau yang ambik dua course tu memang banyak la kot, tapi aku ni special kes, dua major yang aku ambik ni memang line yang jauh berbeza.

sebab ape aku beralih arah dari bidang seni bina kepada jurutera??? sebab paling utama pada aku adalah bidang seni bina ni susah. so bila aku dah lompat ambik bidang kejuruteraan, sume orang tanya, 'apsal aku tukar course??', 'macam mana cource architect tu??', 'susah tak kau ambik architect dulu??'. jawapan starting aku macam besa la, kalo bidang seni bina tu tak susah, tak da la aku sampai ke UTHM sekarang ni ambik kejuruteraan. so, ape yang susah sangat architecture ni???

memang agak susah sebenarnya aku nak explain kat diorang, sebab yang penah merasa nye aku, nak xplain lebih2 pun bukan nye diorang paham sangat. memang aku tak nafikan tak da benda yang mudah dalam dunia ni tapi ntah la, memang susah aku nak cite sebab ape aku tukar bidang. rezeki aku bukan untuk jadi seorang architect mungkin. dan aku masuk bidang kejuruteraan bnyak gak la hikmah dan benda baru yang aku belajar sama ada secara official atau yang sebaliknye.

architecture

dulu aku ambik (B.Sc in Architecture), secara general nye, architecture ni yang aku paham banyak guna otak kanan iaitu otak kreatif. dan selalu aku bagi tau orang bidang seni bina ni adalah bidang yang 1+1 mungkin boleh jadi 3 atau 4. then ada yang paham, ada macam paham, buat2 paham dan ada gak yang terus pending. masa ak study architect ada 5 subject berantai iaitu sabjek yang ada pra syarat. subject history in architecture, building construction, structure, architectural science and design. 5 subjek ni ada 1, 2, 3, 4 dan seterusnya sampai la kite grad. aku rasa mana2 course architect dalam dunia ni pun memang men pusing2 5 subjek ni je.

design adalah major subjek. kalau perasan kod2 subjek setiap u kat malaysia ni kebiasaan nye xxx zxxx. 3 yang pertama adalah huruf ikot fakulti atau jabatan masing2, yang selebihnye nombor. mungkin ada yang tak perasan, z tu sebenarnye menandakan tahap kesukaran sesuatu subjek iaitu ikot turutan daripada senang ke susah 1, 2, 3, 4. untuk course architecture kalau tak silap aku ada sampai 4. dan kalau jam kredit yang paling tinggi adalah subjek design, kalau batch aku dulu paling tinggi pun 6. batch senior 2 3 tahun sebelum kitorang, diorang punye subjek design paling tinggi 10. so bayangkan la perit tak perit nye belajor architecture ni. senang cite kalau la subjek laen 4 flat skali pun tapi design hancur. jangan kata dekan atau 3 poiter, 2.5 pun samar2 je. kalau ambik archy ni memang tak da budaya tanya 'siapa paling pandai dalam batch kau??'. kitorang kalo tanya pun siapa paling otai. dah nama architecture, sume melibatkan kreativiti. so sapa yang power design, memang diorang la yang ktorang respect banding ngan diorang yang power subjek slaen design.

subjek design ni besa nye satu hari suntuk, daripada pagi sampai la ke petang. memang tiap2 sem akan ada la satu hari diperuntukkan tuk subjek design je. subjek ni paling bnyak lectrer involove and besa nya 6 orang. ada sorang antara 6 lecturer tu akan jadi studio master, so studio master la yang akan decide untuk sem tu nak bwat project ape, pegi trip ke mana sume. habis je 1st brief sume akan stat mencari ilham sebab besa nye 1st week dah bagi tau siap2 final project ape, so the whole sem tu la masa untuk crit session, kondem session, kena koyak drawing session, kena pijak and campak drawing session, kena bakar drawing, model kena pijak dan sebagai nye. sapa yang tak tahan kena sume ni memang nangis guling2 la. bayangkan la dengan tak tidor malam buat keje, tau2 jumpe lectrer model and drawing diperlakukan sedemikian rupa. memang pressure habis.

budak archy memang sangat2 busy, memang sapa yang ambik archy takkan berpersatuan. habis2 pun join sukan MASUM, tu pun sebab buat time cuti sem. culture archy memang best sebab kitorang student studio base kan. memang studio adalah umah atau bilik kedua kami la. bleh kate balik bilik hanya untuk mandi je, tu pun kalo rajin nak balik bilik pegi mandi. kadang tido kat studio, esok nye pegi kelas macam besa. dan kitorang tak kan terkejut kalau ada budak2 archy yang dalam semiggu memang baju tu je la dia pakai. bukan makna dia pengotor ke ape, tapi memang macam tu la budaya nye. kalau dalam archy ni khas subjek design, seminggu sebelum submission pun dah cuak gile2. itu pun ntah mampu ke tak siap kan. ye la, ngn drawing yang berbundle2, kalau kertas A4 takpe la, ni stok maen A1 ngn A0 je. pastu model nye lagi. kire kalo stok baru nak stat buat keje sebelum sminggu nak submit ni adalah calon2 fail design la senang cite. kalo stok yang lagi otai sehari sebelum submit baru nak stat buat keje memang 0.0000001% je kot potensi akan lulus design.

malam2 kalo university yang ada course studio base memang hidup la u tu. bonding budak2 archy takyah cite la, memang sangat2 kuat. dah siang malam pagi petang dok studio tengok muke tu je. pegi makan same, outing sume same2. kalau ramai2 dalam sepuluh orang ke ok lagi, tapi kitorang tak, kitorng memang jalan stok satu batch, pegi mana2 pun memang tu la budayanye. sebab tu ramai budak course laen pangkah budak archy, kate kitorang poyo tak campur ngan budak laen sume. bukan kitorang taknak campur, memang tak berkesempatan nak bercampur ngan budak laen dah dok asyik pikirkan design je. aku rasa ni je kot yang aku bleh xplain pasal architecture, kalau nak ikot kan memang berjela2 lagi nak tulis, tapi basicnye ni la architecture.

by the way aku buat entry ni sebab aku sangat2 rindu culture time belajar architecture, memang sangat2 berbeza ngan cource laen. nak plak budak2 batch aku sume dah setel thesis diorang dan bakal grad sem ni , sedih pun ada, jeles pun ada. tapi sume tu ada hikmah. wassalam.

4 comments:

Mrs. Simplicity said...

MCM BEST JE KAN COURSE ARCHI NI, NAK CAKP KAT ORG PUN CAM BEST JE. NI ENGINEER CAM DAH BERSEPAH JE KAN. TP A WROLD W/O ENGINEER MMG HIDUP KAT ZAMAN BATU LA KITA. TU LA SPECIAL NYE ENGINEER. AKU NAK PUJUK KO LA NI KONON. HAHAH.. POYO JEK!

PATUT LA KO BUSUK JE KAN MASA KAT UITM DULU. HAHAHA...

KOS SUBJEK START URUF Z SUSAH? MASA AKU KAT UKM DULU KOD SUBJEK ZT**** SUBJEK TITAS. SENANG JEK!

TYPO BERJUTA ESPECIALLY ENGLISH WORD. SILA BETUL KAN.

lamkasorous said...

ape ke sengal sangat kau ni, Z tu simbol je la, unknown yg akan digantikan ngn no 1,2,3,4 dan seterus nye.

tu la, kalo orng tny mmg ak akan pending nak jwb, kalo gtao sket mmg x phm. best sangt budaya blajr archy ni smpi ak pn sangkut... hahahah

Cheese Monster said...

archi. good2. gadis aku pun archi. aha

lamkasorous said...

hbz: yupe, mmg achy best, tapi tu dulu, sekarng aku ambik engineering

me, myself & i

jangan nak berlagak pandai kalo pandai
jangan nak tunjuk bodoh kalo bodoh