hot springs sungai kelah

FELDA RESIDENCE, HOT SPRINGS SUNGAI KLAH
SATURDAY, 20 DECEMBER 2009

welcome2.

agak luas kawasan nye, yang best kat sini sume view ngan pemandangan nye cantik2 n menenangkan fikiran.

kami2 yang pergi ke hot spring ni, plus mak yong aku n anak nye wani.

ni bukti ni, yang pelek nye macam mana ayah aku bleh lepas dapat tiket warga emas??? kalo diorang tengok ic ayah aku la hari tu mau kantoi sebab belum taraf warga emas lagi. btw, tiket warga emas nye 59 thun ke atas je, ayah aku baru 57, tapi kalo dibundarkan 60 gak kn, hehe.

ni la 1st time aku menjejakkan kaki ke kolam air panas. memang seumur hidup tak penah la pegi mana2 kolam air panas yang ada kat malaysia ni. kalo mandi air panas selalu la kat umah n time aku skolah rendah dulu, tapi jenuh la masak air satu periuk then baru bleh mandi. ni kolam luas terbentang, tinggal nak terjun je, mandi la puas2.

walau pun kolam air panas, tapi ada gak kolam air sejuk biasa. ni tempat 1st yang kitorang mandi. anak2 je yang pegi, yang tua2 sume pegi berendam kaki je, hehe. walaupun cetek, tapi bleh tahan puas gak la mandi nye, tu pun sebab gelongsor nye yang agak menarik.

next venue kolam air panas la. kat sini aku rasa dalam 40 ke 50 darjah kot suhu nye. nak mandi kat sini xleh la nak beraksi banyak sangat or lonpat2 ke, sebab gerak sket je panas. maka nye mandi n bergerak pun dengan kadar yang perlahan n slow motion je. yang spoil nye kat kolam ni agak kotor, lumut kat merata2 tertanggal, yela, air panas kan, sume benda bleh lekang.

afta mandi, dekat ngn kolam air panas tu disediakan tempayan air sejuk, xda shower2. kalo nak bersihkan badan ke ape ke, mandi ngan air tempayan tu la. bayangkan la dah mandi air panas tetiba kena air sejuk, memang kebas habis la badan. kalo gelas kaca yang letak air panas then direct masuk peti sejuk dah lame pecah. macam tu la kot yang badan aku rasa.

ni kalo makanan orang kate pencuci mulut la. last sekali kitorang rendam kaki kat sini. kalo nak ikot kan macam2 jenis kolam tempat nak rendam kaki dengan pelbagai suhu. yang aku rendam ni suhunye antara 50 ke 60 darjah. memang panas gile. kalo dah masuk tu kena statik je kaki, kalo bergerak memang agak pedih la. tempat jalan kaki yang ada batu banyak2 tu pun ada n yang laen nye tempat jalan kaki tu ditakungi ngan air panas, lepas jalan tu memang lega la badan.

ni kolam mandi pun bukan, tempat rendam kaki pun bukan. ni la punca air panas yang menyalurkan air panas kat sume kolam2 yang ada kat hot spring ni. kalo sape hebat bleh la try mandi or rendam kaki kat sini. mau masak jadi nye.

on our way back. puas hati la datang sini, tu pun tak habis explore lagi. laen kali mak aku kate nak datang lagi ngan k. ngah n k. long aku. tak menyesal la duit terbang pegi hot springs ni, badan pun bertambah segar dan sihat lepas mandi kat sini.

hutan kat sekeliling yang buat kan tempat ni menarik. bukan macam theme park yang lain, even it is not really a theme park, tapi aku rasa kat sini lagi enjoy n tenang je ngan pemandangan alam semula jadi yang ada kat keliling hot springs ni.

ni sume muke poyo je konon nak gmbar kandid. tapi jadi gak la, nampak agak natural la.

ok, time to go back home. semoga kite berjumpe lagi ye kolam2 air panas sume. daa....

1 comments:

Mrs. Simplicity said...

aku tumpang jeles je la tgk gmbr2 korang. niat ati mmg nak join, kang kalo aku mandi sekali nanti, mcm rupe badak berendam pulak. hahah...

elok la korang kena gi selalu, sebab aku nmpk cerah skit kulit korang lepas kua masuk air pelbagai suhu tu.

gmbr time picnic2 takde ke? ke minum air tu je. hahaha..

me, myself & i

jangan nak berlagak pandai kalo pandai
jangan nak tunjuk bodoh kalo bodoh