aidil adha at bota perak


alhamdulillah raya kali ni aku dapat beraya ngan sume family aku. kalo tahun lepas kami 5 beradik je, kak long, lamkasorous, ainal, ina n yan. kak ngah beraya sebelah mertua dia, mak n ayah aku pergi mengerja kan haji. tak berapa nak best la raya tahun lepas, tapi tahun ni sume ada memang riuh rendah la dibuat nye ngn ada rania ayesha kat umah, lagi kecoh la.

keluargaku


aktiviti di raya aidiladha???? seperti biasa macam tahun2 lepas aku n family masak pape yang patot nak sambut raye haji ni, tapi proses masak memasak dijalankan pada hari sabtu. walaupun raye hari jumaat, kat tempat aku ni buat korban hari sabtu takot tak terkejar masa ngan solat jumaat lagi pada hari jumaat tu, makanye lembu2 yang ada dikorbankan pada hari sabtu.

ape yang kami masak???? tahun ni sekali lagi ayah aku ada bahagian di dalam ibadah korban ni, maka nye bnyak la daging korban yang kami dapat, hampir 7 kilo. 4 kilo kami buat masak n 3 kilo lagi disedekah kan kepada fakir miskin. hari korban tu memang sangat2 busy, dari pagi sampai la ke malam. tahun ni macam besa sup tulang n rendang daging menjadi menu utama.

memproses daging korban


rendang daging... aku in charge rendang. alhamdulillah rendang nye tidak mengecewakan, hehehe. hampir 4 jam kot kalo x silap aku nak buat rendang ni. mau x lame, nak tunggu dari cair sampai la rendang tu kering n ratio bahan2 yang digunakan tiap2 tahun aku tngok bukan nye same pun sebab depend brape banyak daging yang kita masuk kan. kalo sesape yang x pandai tu memang hancus la rendang tu alamat nye. tapi dengan air tangan lamkasorous, rendang yang dimasak mendapat pujian ramai, hahah. by the way, aku kacau je rendang tu, yang masuk rempah ratus sume mak aku la, kalo aku yang masukkan, alamat nye aku buat rendang ada kuah kot, hmmmm????

sup tulang... sup tulang ni beramai2 kot masak, agak senang la nak buat sup ni, buat sedap nye nak bagi rasa tulang n lemak2 yang ada je, laen dari tu masuk air, sup bunjut, garam, n bunga cengkeh je. sup ni tak perlu nak tunggu2, lepas campakkan sume bahan2 yang perlu pastu biarkan je la sampai mendidih. kalo nak best lagi tunggu sampai daging2 kat tulang tu dah lekang dari tulang nye, then setel.

rendang daging n sup tulang

kesimpulan nya raya haji tahun ni memang best, harap2 aku pun dapat gak menghayati ape benda nya maksud korban tu yang sebenar-benar nye, amin. by the way, kepada sesapa yang sedang menghitung hari family korang pulang dari Baitullah ke tanah air, aku doakan perjalanan family korang berjalan dengan lancar n selamat sampai ke tanah air dengan membawa haji yang mabrur, amin. wassalam.


2 comments:

Mrs. Simplicity said...

aku gak belum buat entry raya. tak sempat lg. jenuh ko nak mengarang ayat ye. siap nak bagi resepi lg. hahah..

mmg mr lamka ni la yg kaco rendang dari mula sampai habis. gigih dan tabah. sure peluh2 dia pun masuk sekali. tu yg tmbh sedap kot. hahah.. tp mmg best rendag dgn sup tulang pon rok!

dgn adenye rania ayesha bukan tambah riuh, tmbh liat budak2 ni nak buat keje sebab sume dok ngadap dia je.

amal_fc1303 said...

testing

me, myself & i

jangan nak berlagak pandai kalo pandai
jangan nak tunjuk bodoh kalo bodoh