internship 2

dulu sebelum nak apply mana2 tempat internship, mesti ada je mulut or racun2 yang kate 'ala, tempat tu bukan banyak keje pun, nak2 kerajaan' dan macam2 lagi ayat yang keluar. sama la masa aku nak apply TNB ni, ada la sorang mamat ni kate kat aku, dulu ada member dia pernah intern kat power plant hydro, lagi dok saje je. dulu masa waktu aku tak berilmu sket memang aku ye kan aje la cakap diorang tu. sekarang ni aku under boiler maintenance, dan aku sungguh menyangkal la mulut2 busuk yang kate dok TNB ni takda keje la kerajaan la. by the way TNB ni same je sebenornye macam petronas under badan berkanun, senang cite semi kerajaan la n dalam erti kate lain half daripada profit yang kite dapat bagi kat kerajaan.

berbalik pada perbincangan kite, setakat ni alhamdulillah aku hari2 pegi site n ada je keje yang bleh dibuat. memang ye, diorang takkan bagi nye kite buat satu2 keje tu 100%, more to observe je. tapi ok what instead of kite dok melepak je. pada aku la, mulut2 yang kate dok company kerajaan or company2 yang kononnye budak praktikalnye xda keje tu memang budak yang praktikal tu malas or memang dia jenis tukul ngan pahat, nak tunggu orang ajak or suruh buat keje baru la terkial2 nak buat. macam aku ni kalo kat tempat keje jenis yang tak bleh nak dok diam, ape yang aku buat, aku tebalkan muke aku ni n dengan selamber aku buat jadual aku sendiri, hari ni ikot orang ni, esok ikot orang lain plak then ikot suke aku la aku nak follow sape2.

memang betul diorang takda nak arrangekan untuk kite sume. macam aku ni keje plant n handle boiler maintenance. bukan nye keje office nak ada keje rutin, defect kat boiler pun bukan nye hari2 same, so macam mana la diorang nak arrangekan jadual ke ape sume untuk kite kan. kadang2 tu sampai ke malam la aku baru balik rumah, yang aku tengok budak2 praktikal lain macam seronok je balik awal n dok melepak. pada aku, dah la elaun tak dapat n kalo aku dok melepak je memang betul2 buang masa je la aku praktikal ni. nak plak tempat intern aku skang ni memang bidang aku, sangat la rugi kalo aku tak blajo betul2. aku xda hal sangat pun dapat elaun ke tak, ape yang aku rasa skang ni, praktikal jauh lagi bermakna daripada 3 tahun aku dok mentelaah buku blajo pasal theori sume, intern ni kite dapat blajo, tanya sume terus bleh apply, nampak depan mata n at the same time melekat terus kat kepala hotak ni. dalam 3 tahun aku balajo pasal power plant ni, akhirnya tercapai gak hasrat aku nak memboloskan diri dalam boiler n tengok sume jenis tube yang ada kat dalam boiler tu.


dinding boiler yang diselubungi oleh 'wall tube'

kerja2 pemotongan tube yang bocor

ni tube untuk superheated steam

ni plak gas detactor

ni la keadaan luaran boiler yang setinggi hampir 100 meter



2 comments:

xyz said...

Huooo... Boleh amek gamba plak?
Tapi pemikiran awk mmg best..
Sbb sstgh org pk, da la xde elaun, buatpe nk susah2??
Hee... Sy suka cr awk pk :)

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

me, myself & i

jangan nak berlagak pandai kalo pandai
jangan nak tunjuk bodoh kalo bodoh